Split payment a kondycja płatnicza kontrahenta

1 lipca 2018 roku weszły w życie przepisy wprowadzające i regulujące mechanizm podzielonej płatności (MPP), czyli split payment. Dla przypomnienia MPP jest podzieleniem płatności za towary bądź usługi na dwie części - kwotę netto oraz należny podatek VAT. Obie te kwoty przelewane są na oddzielne konta bankowe – w założeniu ma to pomagać uszczelnić system podatkowy oraz uniknąć nadużyć i oszustw podatkowych. Należy również zaznaczyć, że z mechanizmu split payment skorzystać można jedynie przy płatności za pomocą przelewu bankowego.

Wprowadzenie tego mechanizmu wciąż budzi wiele kontrowersji. Duże zamieszanie wywołuje kwestia „zamrożonych” środków na specjalnym koncie, na które wpływają kwoty w wysokości należnego podatku VAT. Sprzedawcy słusznie obawiają się, że środki te będą blokowane na oddzielnym koncie i nie będą mogli nimi operować - można ich bowiem użyć jedynie do zapłaty podatku VAT za swoje zakupy oraz za należny VAT fiskusowi.

 

By uzyskać swobodny dostęp do środków zgromadzonych na specjalnym koncie, należy wystąpić z pisemnym wnioskiem do odpowiedniego organu skarbowego. Decyzja organów jest w takim przypadku uznaniowa, a samo rozpatrzenie wniosku zajmuje sporo czasu. Dodatkowo sytuacja znacznie komplikuje się gdy mamy do czynienia z podatnikiem, u którego stan rachunku VAT-owskiego zmienia się znacznie i bardzo często albo termin rozpatrzenia wniosku wypadnie bezpośrednio przed terminem zapłaty należnego VAT-u.

A jak split payment już wpływa na kondycję finansową kontrahentów? Przedsiębiorcy raportują, że MPP zaczyna negatywnie oddziaływać na ich płynność finansową. Szczególnie firmy, które uzyskują spłaty w ramach MPP, a nie są każdego miesiąca płatnikami netto podatku VAT lub których działalność ma charakter mieszany (opodatkowany i zwolniony z VAT) odczuwają konieczność zabezpieczenia dodatkowej płynności poprzez zwiększone limity kredytowe w bankach lub okazjonalne pożyczki albo też są zmuszone pozyskać środki np. w drodze spieniężenia własnych należności poprzez ich sprzedaż lub faktoring.  Dla takich firm dobrym rozwiązaniem jest też zlecenie windykacji wierzytelności, gdyż – niezależnie od samej kwestii polepszenia spływu należności – rozliczenie z windykatorem nie musi nastąpić na rachunek VAT w ramach mechanizmu split payment. Możliwe jest także we współpracy z kancelarią DCC Finanse wypracowanie innego rozwiązania, które na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności w oparciu o przepis art. 353¹ k.c. oraz przepisy ustawy z 15-12-2017 r. o zmianie ustawy o VAT  zabezpieczy przedsiębiorcę na przyszłość przed negatywnym wpływem zastosowania przez ich kontrahentów MPP.

Zgłoszenie wierzytelności
Zgłoszenie dłużnika
Sprawdzenie Dłużnika

Kliknij Tutaj

Masz sprawę do windykacji
Zostaw nr telefonu
Oddzwonimy

Kliknij Tutaj

Chcesz zyskać odszkodowanie
Zostaw nr telefonu
Oddzwonimy

Kliknij Tutaj

 

tel: + 48 32 787 64 40  tel:  + 48 32 388 80 10  email: biuro@dccfinanse.pl